søndag 28. november 2010

advent og andre juleforberedelser

Har funnet ut at Trumf er en ganske genial ting. Jeg kunne jo veksle inn poengene til penger som kommer rett inn på kontoen min. Og da slipper jo jeg å låne penger av samboer'n til julegave til ham! Supert! Da blir alle barna glade!

Det er altså ikke veldig lenge igjen til jul. Det er jo faktisk første søndag i advent i dag, og fra nå av er det julerengjøring, adventsstake, julegardiner og julegaveinnpakking som gjelder. Gleder meg vilt! Syns advent og jul er en herlig tid, gleder meg til å pakke inn gaver til folk, og leke litt med pusen samtidig. Han er en av de som spiser gavebånd, og han syns selvfølgelig det er ille moro når jeg pakker inn gaver. Altfor ofte sitter han på pulten hvor jeg pakker inn gavene, oppå papiret jeg skal bruke, med en labb klar til å gripe tak i det fantastisk morsomme gavebåndet. Uansett hvor mange ganger jeg dytter ham ned på gulvet, går han ikke lei av dette, så jeg må la samboeren få en meter med gavebånd som han kan leke med pusen med. Da får jeg i hvert fall tid til å pakke inn et par, tre gaver før han sitter på pulten igjen.

Jeg har til og med bestilt meg noen nye gardiner til jul, jeg. Nå må jeg bare bruke det røde stoffet jeg fikk av svigermor til å lage noen ordentlige gardiner som passer til. De jeg lagde i fjor, var virkelig ikke fine. Skjeve og elendige. Jeg er ikke veldig flink med symaskin, men klarer av en eller annen grunn å sy penere for hånd. Jo, det tar lenger tid, men det blir mye penere. Skulle bare ha hatt en skarpere saks...

Jeg er derimot ikke en av de som baker julekaker. tror faktisk jeg aldri har laget en julekake i mitt liv. Jeg vet for så vidt ikke hva de forskjellige kakene heter engang, men jeg vet at det skal være sju slag. Liker sånn egentlig bare noen, sånn som de lyse med perlesukker på, varme kakemenn og sånne sjokolade-og-ris-ting. Er ikke glad i hjemmelagde pepperkaker, er faktisk nokså kresen på kjøpte pepperkaker også. De må smuldre på riktig måte i munnen. Jeg vet, jeg er litt rar.

Har så vidt begynt med julepynten i dag også. En nisse her og en duk der. Akkurat som det skal være! Som sagt, jeg koser meg!

Nå kommer nissene! =D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar